Gråsten Landbrugsskole har gjort det modsatte af de fleste andre danske landbrugsskoler, de har nemlig fastholdt, at skolen skal have et fungerende landbrug på skolens matrikel.
Derfor driver skolen i dag et landbrug med malkekvæg, smågriseproduktion og markbrug, og der er høje ambitioner for landbruget.
– Vi driver vores landbrug på markedsvilkår, og det skal give overskud og bidrage positivt til skolens samlede økonomi. Det vil være et forkert signal at sende til vores elever, at landbruget giver underskud. I stedet skal vores landbrug være et forbillede for eleverne, så de kan se, at et veldrevet landbrug kan være økonomisk bæredygtigt, fortæller Bjarne Ebbesen, forstander på Gråsten Landbrugsskole.
Udvikler bedre praktikanter
Foruden at bidrage til skolens økonomi, så har landbruget det formål at skabe praksisnær undervisning for skolens 175 elever, og det er elever fra alle årgange, som har glæde af at have et landbrug helt tæt på.
På landbruget er 42-årige Charlotte Delf ansat som driftsleder i svinestalden, og i kvægstalden er det 25-årige Malthe Ebbesen, som er driftsleder. De er enige om, at staldene som undervisningslokale har stor betydning for dannelsen af eleverne.
– Grundforløbseleverne kommer i staldene og på markerne, hvor de følger den daglige drift. På den måde trænes de i, hvilke arbejdsopgaver der er på et landbrug og hvad de kan forvente som elever, når de skal ud i den første praktik.
– Mange af de nuværende landbrugselever kommer ikke selv fra en gård, derfor er det vigtigt, at de oplever arbejdet i en stald på egen krop, derfor har vi stor fokus på den del, da mange landmænd efterspørger, at eleverne har indsigt i, hvordan de daglige rutiner er i en stald, forklarer Malthe Ebbesen. Der møder 6-8 elever ind ad gangen i kvægstalden, og de hjælper til i løbet af dagen med at udføre både små og store opgaver, og fortsætter: